چگونه یک برنامه نویس موبایل شویم

همیشه شروع یک کار سخت ترین بخش اون هست. مخصوصا وقتی ندونیم از کجا باید شروع کنیم,دنبال چی بگردیم, چی بخونیم, تا کجا جلو بریم و….

برنامه نویسی هم سخت ترین قسمتش شروع کردن اون هست که بدونیم دقیقا باید پله اول و از کجا برداریم.

اگر قصد دارید که تبدیل به یک برنامه نویس موبایل شوید ولی نمیدونید از کجا شروع کنید و چی بخونید پس این مطلب به کمک شما میاد.

شروع یادگیری برنامه نویسی موبایل

تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موبایل نیازمند مسیری آموزشی و تمرین فعال در زمینه توسعه نرم‌افزارهای موبایل است. در زیر مراحل اصلی برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موبایل را می‌توانید بیابید:

  1. انتخاب پلتفرم مورد نظر: ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید برنامه‌های موبایل برای کدام پلتفرم توسعه دهید؛ مانند اندروید (با استفاده از Java یا Kotlin) یا iOS (با استفاده از Swift یا Objective-C).
  2. آموزش زبان برنامه‌نویسی: برای توسعه برنامه‌های موبایل، نیاز دارید زبان برنامه‌نویسی مربوط به پلتفرم خود را یاد بگیرید. برای مثال، اگر برنامه برای اندروید می‌خواهید، Kotlin یا Java را یاد بگیرید.
  3. آشنایی با ابزارها و فریمورک‌ها: برای توسعه موبایل، باید با ابزارها و فریمورک‌های مربوطه آشنا شوید. برای مثال، اگر برنامه برای iOS می‌خواهید، باید با Xcode و UIKit آشنا شوید. برای اندروید، Android Studio و فریمورک‌هایی مانند Android SDK و Jetpack را یاد بگیرید.
  4. مطالعه و تمرین: مطالعه کتاب‌ها، آموزش‌ها و منابع آنلاین مربوط به زبان برنامه‌نویسی و فریمورک‌های مورد استفاده را آغاز کنید. سپس با تمرین و پروژه‌های کوچک خود را به تدریج ارتقا دهید. ایجاد پروژه‌های عملی و تجربه عملی می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های خود را بهبود بخشید.

چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟

برای اینکه یک برنامه نویس اندروید شوید باید این 4 مهارت ضروری زیر و اول از همه و به ترتیب یاد بگیرید:

  1. جاوا, برنامه نویسی جاوا حداقل در حدود java core و یا زبان برنامه نویسی کاتلین
  2. نصب و نحوه کار با اندروید استودیو
  3. اموزش کاتلین, اگر میخواهید با زبان جاوا فقط برنامه نویسی کنید نیازی به کاتلین ندارید.
  4. یادگیری xml و طراحی رابط کاربری

خب با یادگیری روش لیست بالا شما آماده طراحی یک اپلیکیشن خوب و متوسط نیستید و فعلا با تکنولوژی پشت اپلیکیشن های اندرویدی آشنا شده اید.

با طراحی اپلیکیشن های ساده تک یا دو صفحه ای شروع کنید تا کم کم بتونید با چالش های موجود دست و پنجه نرم کنید.

حالا که بعد تمرین های مختلف احساس کردید میتونید اپلیکیشن هایی با قدرت بیشتری طراحی کنید وقتش رسیده تا مهارت برنامه نویسی خودتون و با یادگیری جزییات بهبود ببخشید.

  1. چرخه حیات اکتویتی, شما حتما باید چرخه حیات اکتویتی را بلدب اشید تا بتونید از به وجود اومدن باگ های مختلف جلوگیری کنید.
  2. کار با فرگمنت برای ساخت صفحات داینامیک
  3. نحوه دیباگ کردن
  4. کار با وب سرویس و API های مختلف برای ارتباط با سرور
  5. یادگیری کار با دیتاییس و ORM های مختلف
  6. کار با Thread, یکی از مباحث برنامه نویسی همین چند نخی بودن برنامه هست
  7. کار با سرویس ها

بعد از یادگیری برنامه نویسی اندروید شما باید نحوه استفاده از کتابخونه های مختلف و هم یاد بگیرید.

کتابخونه های مهم مثل لیست زیر:

– OkHttp
– GSON
– Retrofit 
– Glide
– Butter Knife 
– Crashlytics
– Guava

کتابخونه های خیلی مهم دیگه در این لیست RxJava و Dagger هستند.

بهینه سازی کدها

بعد از اینکه نحوه ساختن یک اپلیکیشن و به شکل کامل و اصولی یاد گرفتید مهم هست که نحوه بهینه سازی برنامه خودتون را هم بلد باشید تا کاربر تجربه بی نظیری در استفاده از محصول شما داشته باشه.

  1. نحوه جلوگیری از مشکل کمبود حافظه و فرا بگیرید.
  2. نحوه مدیریت چرخه عمر سرویس ها و پایان دادن به آنها.
  3. یادگیری استفاده از ابزار های مدیریت حافظه
  4. بهینه سازی ارتباط با سرور از طریق کش کردن اطلاعات
  5. تاثیر آپدیت کردن ویو ها بر کارایی
  6. مدیریت GPU
  7. مدیریت میزان مصرف باطری گوشی

آشنایی با کامپوننت ViewPager2 در اندروید

معماری نرم افزار

اگر برنامه و پروژه بزرگی دارید استفاده کردن از یک معماری مناسب خیلی مهم است.

معماری نرم افزار به ما کمک میکنه که در آینده بتونیم خیلی راحت تر کدهای خودمون و آپدیت کنیم و

امکانات بیشتری بهشون اضافه کنیم.

گوگل مدتی قبل از معماری MvvM مخصوص به خودش رونمایی کرد که شامل یک سری کتابخونه های مختلف میشد که پیشنهاد میکنم استفاده کردن از اونهارو یاد بگیرید.

  • Data binding
  • Lifecycles
  • LiveData
  • Navigation
  • Paging
  • Room
  • ViewModel
  • WorkManager

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *